Jak przebiega rozmowa kwalifikacyjna na nauczyciela kontraktowego?
Zacznę od składu komisji, żebyś wiedział kto będzie z Tobą rozmawiał :)
· dyrektor (wicedyrektor),
jako jej przewodniczący;
· przewodniczący zespołu
przedmiotowego (wychowawczego), a jeżeli zespół taki nie został w
tej szkole powołany- nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony
w szkole, a w przypadku przedszkola, szkoły lub placówki, o których mowa
w art. 1 ust. 2 pkt 2, w których nie są zatrudnieni nauczyciele
mianowani lub dyplomowani - nauczyciel kontraktowy;
· opiekun stażu.
· przedstawiciel wskazanego
przez Ciebie związku zawodowego- powołany na Twój wniosek (KN art. 9g ust. 5).
Z tym, że przedstawiciela związku zawodowego wskazuje właściwy organ statutowy
związku (KN art. 9g ust. 5a).
Taka rozmowa składa się z dwóch części.
Pierwsza- to Twoja prezentacja sprawozdania, czyli opowiadasz, jak zrealizowałeś wymogi i zadania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego (ale nie myśl, że usiądziesz i przeczytasz, to co napisałeś). Tu ważne są Twoje umiejętności komunikacyjne i autoprezentacja. Możesz przygotować sobie skrót tematów, bądź mieć ze sobą swoje sprawozdanie, by na nie czasami zerkać. Nie słyszałam nigdy, o prezentacji multimedialnej, na tym etapie rozwoju zawodowego nauczyciela- choć pomysł wydaje się ciekawy:)
Nie bój się być pewny siebie i chwalić się swoją działalnością. Podkreślaj swoje mocne strony, mów jak okres stażu wpłynął na Ciebie, co dał Twoim uczniom. Na pewno jesteś dobry, w tym co robisz! Może jest coś, czym wyróżniasz się spośród innych nauczycieli- masz nowatorskie metody pracy, prowadzisz zajęcia dodatkowe, inne niż wszyscy (a jeśli są to np. kolejne zajęcia plastyczne w szkole- to koniecznie zaznacz, czemu to one, są ciekawsze od innych). Stawiaj na swoją indywidualność, pomysłowość. Tu i teraz, Ty jesteś najlepszym nauczycielem :) Nie zapomnij podsumować okresu stażu, prezentując swoje plany na kolejne lata pracy i podziękować opiekunowi stażu za współpracę.
Radzę Ci poćwiczyć taką prezentację przed lustrem, lub kimś z rodziny, nagraj się i posłuchaj. Oceń sam siebie. Nigdy nie idź na żywioł, chyba, że jesteś mistrzem improwizacji :)
Po skończonej autoprezentacji, następuje kolejna część rozmowy kwalifikacyjnej, czyli pytania od członków komisji, które dotyczą wyłącznie spełnienia przez Ciebie wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego (czyli tych czterech punktów z rozporządzenia). Odpowiadaj konkretnie, rzeczowo i na temat. Nie ubarwiaj i nie twórz przy tym historii, opartych na długich anegdotach. Jeśli nie rozumiesz pytania (czasem coś banalnego, może być ujęte w skomplikowane formułki) poproś o jego powtórzenie. Może akurat za drugim razem pytający, zada je inaczej, ukierunkuje, zasugeruje tok odpowiedzi :) NIE REZYGNUJ Z PRÓBY PODJĘCIA ODPOWIEDZI.
Często nauczyciele boją się o pytania z przepisów prawa oświatowego, rozporządzeń, karty nauczyciela. Na tym etapie awansu zawodowego nie musisz „wykuć” tych dokumentów na pamięć. Ważne, byś orientował się, gdzie co się znajduje, czego dotyczy, zapamiętaj tytuły głównych punktów (>TU< masz wymienione główne zagadnienia). Podkreśl, że masz bazę (czyli zapisane dokumenty) i kiedy trzeba, odnajdziesz w niej potrzebne informacje. Ja też nie wiem wszystkiego- ale wiem, gdzie tej wiedzy szukać! To jest klucz do sukcesu. Zresztą jedno z moich ulubionych przysłów brzmi: „Gdyby głupi znał swoją niewiedzę, nie był by głupim:)
Dla Ciebie kluczowe są dokumenty wewnętrzne, regulujące pracę Twojej szkoły. Zapoznaj się dobrze ze Statutem, przeczytaj Program Wychowawczy, Program Profilaktyczny, itp. W Statucie znajdziesz większość odpowiedzi na pytania komisji :)
Opiszę jeszcze krótko co ma miejsce po rozmowie kwalifikacyjnej. Otóż aby zdać taką rozmowę, a tym samym stać się nauczycielem kontraktowym, musisz otrzymać akceptację komisji (komisja podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej 2/3 swego składu). Każdy z członków ocenia Twoją prezentację i odpowiedzi na pytania w skali od 0 do 10. Musisz otrzymać co najmniej 2/3 możliwych punktów.
Jeśli uzyskasz odpowiednią liczbę punktów, otrzymasz zaświadczenie komisji o akceptacji na stopień nauczyciela kontraktowego.
Stopień nauczyciela kontraktowego nadaje Ci dyrektor, drogą decyzji administracyjnej. Bierze od pod uwagę całokształt, czyli: spełniasz wymagania kwalifikacyjne, odbyłeś staż i otrzymałeś pozytywną ocenę dorobku zawodowego oraz uzyskałeś akceptację komisji kwalifikacyjnej.
Jeśli nie spełniasz któregoś z wyżej wymienionych warunków, dyrektor odmawia Ci nadania stopnia awansu zawodowego Od tej decyzji możesz odwoływać się do organu wyższego stopnia, którym jest:
· wobec dyrektora - organ prowadzący szkołę;
· wobec organu prowadzącego szkołę - organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
· wobec organu sprawującego nadzór pedagogiczny - właściwy minister.
Ja jednak nie przyjmuj takiej opcji pod uwagę- bierzesz się solidnie do pracy i zaliczasz :), mądrość bowiem uzależniona jest od trzech rzeczy: osobowości, wiedzy i samokontroli!
>TU< zaprezentuje Ci przykładowe pytania- nie jestem ich autorem- ja swoich pytań dokładnie nie pamiętam :((pamiętam tylko pytanie o moje plany zawodowe, sukcesy w trakcie trwania stażu). Pytania te, są wyszukane w sieci, z różnych stron- portali, forum- gdzie nauczyciele wymieniali się wrażeniami po rozmowie. To da Ci szerszy obraz takich pytań i będziesz mógł odnieść je na swoje „podwórko” szkolne"
Jeśli choć trochę Ci
pomogłam- napisz, skomentuj, podziel się swoim doświadczeniem. Ja trzymam za
Ciebie kciuki. Zaglądaj tu. Czekam na Ciebie przy kolejnym stażu :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz