Co musisz zrobić, żeby uzyskać stopnień nauczyciela mianowanego?
Zacznę od tego, iż zgodnie z Kartą Nauczyciela art. 9b, ust. 1,
warunkiem nadania Tobie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego,
jest spełnienie przez Ciebie następujących warunków:
1. zrealizować wymagania kwalifikacyjne (które opiszę poniżej);
2. odbyć staż w określonym wymiarze (2 lata i 9 miesięcy);
3. uzyskać pozytywną ocenę dorobku zawodowego za okres stażu;
4. zdać egzamin przed komisją egzaminacyjną (dasz rade :)).
Staż na nauczyciela mianowanego jest okresem, w którym
sprawdzasz się już, jako doświadczony nauczyciel. Przez ostatnie lata,
zdobyłeś podstawową wiedzę na temat specyfiki i funkcjonowania Twojej szkoły
oraz budowałeś swój warsztat pracy. Teraz, przyszedł czas, w którym będziesz
świadomie rozwijał swoje umiejętności i samodzielnie dokonywał wyboru obszaru,
w których chcesz się w szkole realizować.
Ja uważam, że staż na nauczyciela mianowanego, polega na
realizowaniu dwóch ważnych zadań. Po pierwsze, przechodzisz na Ty z przepisami
prawa oświatowego- czyli już nie wystarczy, że wiesz, jakie informacje zawarte
są w rozporządzeniach czy innych przepisach. Ty doskonale orientujesz się,
jakie są tam treści i wiesz, jak te treści odnieść do własnej pracy. Nie martw
się, masz prawie trzy lata, by czytać, czytać i jeszcze raz czytać Kartę
Nauczyciela, Ustawę o systemie oświaty, czy rozporządzenia MEN, które dotyczą
zajmowanego przez Ciebie stanowiska (ja Ci ich nie wskażę, bo nie wiem, kim
jesteś).
Drugie zadanie to umocnienie Twojej pozycji zawodowej w szkole.
Czyli stajesz się aktywnym członkiem społeczności szkolnej, wypełniając swoje
obowiązki, realizując zadania dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze itp. Masz
też konkretny plan na samego siebie- znajdujesz przestrzeń, w której będziesz
się realizował, doskonalił. A zatem przed Tobą owocne i pracowite trzy lata
(oczywiście one tylko rozwiną Ci „nauczycielskie” skrzydła).
Jak napisać plan
Przypomnę Ci tylko, że masz 14
dni od rozpoczęcia roku
szkolnego, by oddać dyrektorowi swój plan i wniosek o rozpoczęcie stażu. W tym
czasie dyrektor powinien przydzielić Ci opiekuna stażu, a sam ma 30 dni (od 01
września), by zatwierdzić Twój plan, lub kazać Ci go poprawić.
Zgodnie z § 7. 1 rozporządzenia MEN, powinieneś w trakcie trwania
stażu:
· uczestniczyć w pracach organów szkoły
związanych z realizacją zadań dydaktycznych,
wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb
szkoły i środowiska lokalnego;
wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb
szkoły i środowiska lokalnego;
· pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe,
samodzielnie lub przez udział w różnych
formach kształcenia ustawicznego;
formach kształcenia ustawicznego;
· poznawać przepisy
dotyczące systemu oświaty.
Punkty te, możesz interpretować, jako cele szczegółowe, natomiast
wyznacznikiem Twoich działań, są wymagania ujęte w § 7. 2, obowiązującego
rozporządzenia. Wymaganie te, pokrywają się z treścią wyżej wymienionych zadań,
więc nie musisz się martwić, że Twój plan będzie niekompletny
A zatem, aby uzyskać stopień nauczyciela mianowanego musisz w
swoim planie uwzględnić następujące wymagania:
1) umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy,
dokonywania ewaluacji własnych
działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach;
działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach;
2) umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych
uczniów, problematyki
środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;
środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;
3) umiejętność wykorzystywania w pracy technologii
informacyjne i
komunikacyjnej;
4) umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii,
pedagogiki i dydaktyki oraz
ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach
nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez
nauczyciela zadań;
ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach
nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez
nauczyciela zadań;
5) umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi
systemu oświaty, pomocy
społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w
której nauczyciel odbywał staż.
społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w
której nauczyciel odbywał staż.
Osobiście uważam, że plan najlepiej opracować w formie tabeli. Ta
forma jest najbardziej preferowana wśród dyrektorów, ze względu na to, że jest
czytelna, konkretna i dokładnie pokazuje zadania, które chcesz zrealizować w
trakcie trwania stażu. Taki plan ma być także, pomocnym narzędziem dla Ciebie,
punktem odniesienia do Twojej pracy na najbliższe lata.
Jak każdy inny dokument, również plan musi posiadać swoją stronę
tytułową. Umieszczasz na niej swoje dane (imię i nazwisko, miejsce
zatrudnienia) oraz tytuł planu, czyli po prostu: Plan rozwoju zawodowego
nauczyciela kontraktowego, ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego.
Pod spodem, umieszczasz jeszcze informację o dacie rozpoczęcia i zakończenia
stażu oraz imię i nazwisko Twojego opiekuna stażu.
Strona tytułowa może wyglądać tak:
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ
NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
IMIĘ I NAZWISKO
MIEJSCE ZATRUDNIENIA
Opiekun stażu:
Okres trwania stażu: : 2 lata i 9 miesięcy
Data rozpoczęcia stażu:
Data zakończenia stażu:
Na kolejnych, nowych stronach tworzymy tabelę. Poniżej pokazuję,
jakie kolumny powinieneś utworzyć w swoim planie. A całą tabelkę, zaprezentuję
Ci na samym końcu, w linku do mojego planu rozwoju zawodowego.
ZADANIA
|
FORMY
REALIZACJI
|
TERMIN
|
Ewentualnie
uwagi
|
Postaram się teraz, pokazać Ci jakie treści powinny, lub mogą znaleźć się w poszczególnych zadaniach, wynikających z wymogów MEN. Oczywiście, są to moje propozycje i jeśli uznasz, że wolisz nazwać je inaczej, bądź zmodyfikować- to jest Twój plan i Ty decydujesz:) Poza tym, każdy nauczyciel ma inne zadania do zrealizowania w ciągu roku, więc plan to naprawdę indywidualna sprawa.
§7 ust.2 pkt.1
Umiejętność organizacji i
doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także
oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
1. Poznanie procedury awansu zawodowego w oparciu o
znajomość prawa oświatowego, czyli analizujesz obowiązujące akty
prawa oświatowego (min. Ustawa o systemie oświaty, Rozporządzenia w
sprawie awansu nauczyciela, Karta Nauczyciela).
2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu- formą
realizacji w tym punkcie będzie obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna- a
zatem hospitacje, według wcześniej opracowanych przez was narzędzi. Oraz
prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu.
3. Poszerzanie wiedzy i umiejętności
w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu- czyli Twój udział w różnych
instytucjonalnych formach kształcenia zawodowego (kursy, warsztaty, konferencje,
szkolenia) oraz uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego– szkoleniowych
radach pedagogicznych (w ramach WDN). (Tu polecam Ci szczególnie kursy online-
o których piszę w zakładce KURSY).
4. Rozbudowa warsztatu pracy i dokumentowania własnych
działań- chodzi tu o opracowanie przez Ciebie własnych scenariuszy zajęć,
ankiet ułatwiających pracę itp., opracowanie np. planu pracy na dany rok
szkolny, programu wychowawczego, programu zajęć
korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z trudnościami w uczeniu się, programu zajęć
dydaktyczno-wyrównawczych, prowadzenie dokumentacji: dziennik, zeszyty
obserwacji. A także stosowanie w
pracy aktywnych metod nauczania oraz zróżnicowanych form pracy z uczniem. Tu
szczególnie polecam korzystanie z portalu BrainMax, (>TU< się możesz zarejestrować), gdzie
znajdziesz nowatorskie ćwiczenia rozwijające funkcje poznawcze pamięć, koncentrację, logikę, percepcję i
zdolności językowe Twoich uczniów.
§7 ust.2, pkt. 2
Umiejętność uwzględniania
w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz
współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
1. Poznawanie potrzeb
rozwojowych uczniów. Chodzi tu o przeprowadzenie przez Ciebie diagnozy potrzeb
i oczekiwań uczniów. Musisz wiedzieć, z kim pracujesz- to wpływa na efektywność
pracy. A zatem będziesz, zbierać informacji na temat uczniów, przygotowywać pomoce uczniom z trudnościami w nauce, czy
też opiekować się uczniami
zdolnymi.
2. Poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów. W tym
punkcie formami realizacji mogą być: przygotowanie uczniów do udziału w różnych
konkursach szkolnych i pozaszkolnych, prowadzenie zajęć dodatkowych,
wyrównawczych, rozwijających (w tym też koła zainteresowań).
3. Przekazywanie dziedzictwa kulturowego- czyli organizowanie uroczystości szkolnych i
wycieczek, wynikających z programu wychowawczego szkoły
§7 ust.2, pkt. 3
Umiejętność
wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
1. Wykorzystanie w praktyce technologii komputerowej: a
zatem opracowujesz i dokumentujesz przebiegu stażu, przygotowujesz pomoce
dydaktyczne na komputerze (scenariusze, testy, materiał do zajęć), opracowujesz
dokumentację szkolną (plany pracy, programy zajęć wyrównawczych i korekcyjno-
kompensacyjnych, referaty). Korzystasz z różnych programów komputerowych min.
Power Point, Microsoft Excel, itp.
2. Wykorzystanie w praktyce technologii informacyjnej.
W tym punkcie możesz obszernie zaplanować takie działania jak:
korzystanie z zasobów portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej (tj.
mój blog :)), gromadzenie materiałów dostępnych w sieci internetowej;
zdobywanie informacji na temat zmian w przepisach prawa oświatowego, ścieżek
awansu zawodowego; uczestniczenie w kursach online, dostarczanie materiałów na
stronę internetową szkoły, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem portali
edukacyjnych (tu również polecam BrainMax);
a także korzystanie z różnych środków komunikacyjnych (maile, rozmowy
telefoniczne, faks!).
§ 7 ust.2. pkt. 4
Umiejętność zastosowania
wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z
zakresu oświaty.
1. Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki,
psychologii i dydaktyki: a formami realizacji będzie wdrażanie przez Ciebie propozycji
metodycznych zaczerpniętych z literatury fachowej (>TU< znajdziesz
recenzje ciekawych książek).
2. Zapoznanie się z opiniami i orzeczeniami uczniów
wydanymi przez Poradnię Psychologiczno– Pedagogiczną- ważne jest Twoje
wdrażanie w pracę, w sferze dydaktycznej i wychowawczej, zaleceń tam zawartych
(o ile uczysz dzieci z orzeczeniami).
3. Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów- czyli
współpraca z rodzicami (szeroko pojęta), ich pedagogizacja.
4. Diagnozowanie i rozwiązywanie trudności wychowawczych i
edukacyjnych. W tym punkcie istotne są Twoje oddziaływania wobec uczniów, jak
np. stosowanie zasady indywidualizacji, rozwijanie i wdrażanie uczniów do
samodzielności, zaradności życiowej, kształtowanie w nich postaw społecznych;
pomoc w rozwiązywaniu ich problemów wychowawczych i dydaktycznych.
§7 ust.2, pkt. 5
Umiejętność posługiwania
się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania
w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel
odbywał staż.
1. Analiza przepisów prawa oświatowego- czyli będziesz cały czas aktualizował
swoją wiedzę poprzez studiowanie prawa oświatowego: Kartę nauczyciela; Ustawę o
systemie Oświaty; Rozporządzenie
w sprawie warunków i sposobu
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych; w sprawie zasad udzielania i
organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach,
szkołach i placówkach.
2. Analiza prawa wewnątrzszkolnego: w czasie
stażu utrwalisz wiedzę, na temat obowiązujących w Twojej szkole
dokumentów wewnętrznych: statutu placówki, programu wychowawczego szkoły,
szkolnego programu profilaktycznego, itp.
3. Aktywne uczestnictwo w kreowaniu prawa
wewnątrzszkolnego. Będzie to przede wszystkim Twoja praca w różnych komisjach i zespołach
powoływanych w szkole.
4. Współpraca z instytucjami wspomagającymi pracę
szkoły. Punkt ten dotyczy głównie poszukiwanie rozwiązań w sprawach
dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych poprzez Twoją współpracę z
MOPS, Domem Dziecka, Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, i innymi osobami.
To tyle:) Sam zweryfikujesz, co w Twojej szkole i na
zajmowanym przez Ciebie stanowisku, powinieneś uwzględnić. Pamiętaj, że zawsze
możesz skorzystać z pomocy Twojego opiekuna, która podpowie Ci, w jakich
sferach powinieneś działać.
Jak napiszesz już swój plan, wszystko dokładnie sprawdź, lub daj
komuś do przeczytania. Gotowy plan drukujesz i każdą kartkę osobno wkładasz do
koszulek, a następnie do skoroszytu. Nie
zapomnij podpisać się na ostatniej stronie!
Mam nadzieję, że choć trochę pomogłam Ci uporządkować Twoją
wiedzę, co powinieneś umieścić w swoim planie rozwoju zawodowego na nauczyciela
mianowanego. Dla przykładu zamieszczam MÓJ
PLAN. Może okażę Ci się przydatny.
Na koniec dam Ci praktyczną radę (taką samą dawałam stażystom):
załóż osobny notes, w którym będziesz na bieżąco zapisywał wszystkie Twoje
działania w szkole, w trakcie trwania stażu. Zbieraj konspekty. Możesz też
wydrukować swój plan rozwoju z dodatkową kolumną, gdzie będziesz
odznaczał co już zrealizowałeś, nanoś tam notatki, wnioski, wpisuj wszystkie
szkolenia, kursy. To znacznie ułatwi Ci opracowanie sprawozdania z realizacji planu
na koniec stażu :)
Powodzenia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz